Fibrinogen-Like Protein-2 סמן חדשני לממאירות

כינוס שנתי ה-45 | 2011

פוסטרים להצגה בכינוס

פוסטר זה זכה בפרס ראשון

 

Fibrinogen-Like Protein-2 סמן חדשני לממאירות

ד”ר אסתר רביזדה ופרופ. אאידה עינבל מעבדה ההמטולוגית ויחידת הקרישה, מ.ר.רבין, קמפוס בילינסון

הקשר בין גידולים ממאירים לנטייה לפקקת וורידית (venous thrombosis) ידוע אך הסיבה אינה ברורה. תאים ממאירים מסוגלים להפעיל את מערכת קרישת הדם ע”י שחרור tissue factor (TF). וכתוצאה מכך לגרום ליצירת רשת פיברין שתתמוך ותאיץ את תהליך הסרטני.
Fibronogen–Like Protein 2 (FGL-2) הינו חלבון טרנס ממברנלי הידוע גם בשם FGL-2 prothrombinase שזוהה כחלבון השייך למשפחת הפיברינוגנים. חלבון זה הינו אנזים שמפעיל ישירות את מערכת קרישת הדם על ידי חיתוך הפרותרומבין והפיכתו לתרומבין ללא צורך בפקטורי קרישה VII ו- X. כתוצאה מיצירת תרומבין נוצרת רשת פיברין ראשונית שמתארגנת לקריש סופי. FGL-2 מתבטא עלפני מונוציטים/מאקרופגים, תאי אנדותל ותאיT בדם הפריפרי .
השערת המחקר שלנו הייתה שבחולים עם ממאירויות שונות יש יצור מוגבר של תרומבין. תרומבין ידוע ממחקרים קודמים בעל תכונות פרואנגיוגניות ופרומוטגניות. הנחנו שהיצירה המוגברת של תרומבין יכולה לנבוע מפעילות מוגברת של FGL-2 לכן, בדקנו את הפעילות של FGL-2 בתאים מונונוקלאריים של חולים (n=22) עם מחלות ממאירות (המטולוגיות וגידולים מוצקים) בהשוואה לרמת הפעילות באנשים בריאים(n=30) .
ראינו עליה, בעלת משמעות סטטיסטית של פי 4, ברמת הפעילות של FGL-2 בחולים לעומת אנשים בריאים. פעילות של FGL-2 הייתה גבוהה גם בשורות תאים סרטניים לעומת זאת בתרביות תאים נורמאליים לא נצפתה כלל פעילות. מאחר והתוצר הסופי של פעילות FGL-2 הוא תרומבין, בדקנו את פעילות FGL-2 באמצעות בדיקת יצירת תרומבין.
הממצאים שלנו מראים שבעקבות עליה בפעילות FGL-2 יש עליה ברמת התרומבין בתאים מונונוקלאריים מדם פריפרי של חולי סרטן ,תהליך שכנראה מאיץ את התהליכים הממאירים. בשלב זה לא ברור מה מפעיל את FGL-2 בתאים אלה. יתכן שהתאים הממאירים מפעילים ישירות את FGL-2 במונוציטים. אך יתכן ש- FGL-2 קיים בתוך התא הממאיר עצמו ומופעל תוך כדי התהליך של התרבות התאים. התמיכה להשערה הזאת באה מניסיונות עם שורות תאים ממאירים שמראים פעילות מוגברת של FGL-2.
מאחר ועליה בפעילות של FGL-2 נמצא בתאים מונונוקלאריים מדם פריפרי של חולים עם גידולים שונים ולא באנשים בריאים, בדיקת פעילות של FGL-2 בתאים מונונוקלאריים יכולה לשמש סמן חדשני לגילוי ממאירויות. בנוסף, סמן זה יכול לעזור בניטור לאחר התפתחות המחלה ותגובה לטיפול.

לתכנית הכנס חזרה לריכוז הפוסטרים 2011

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.